Wednesday 18 July 2012

"ღ¸.•´¯)♥ PAsRAh taNPa UsAHa??ღ¸.•´¯)♥





"CHANGE FOR THE BETTER"




Ya allah...
Aku x kuat....
Aku x mampu untuk mnerima semua ini..
kuatkan hatiku...
pimpinkanlah tanganku..
tuntunlah langkahku..,
Untuk menerima sgala takdirMu...
Bantulah diriku....
sungguh... 
diri ini amat memerluMU...
YA RABB,
tunjukkan daku jalan trbaik....
berikanlah penyelesaian trbaek untuk hmbaMU,
Hanya padamu tempat  brsimpuh ntuk mngadu..... 



aku hanya mampu mrintih,hatiku sakit skali..mnjerit brkali2,minta dilpaskn dri belenggu yg mnguasai..
Tahun ini,aku bakal menamatkan zaman bujangku...
mimpikah aku????hati mmberontak...
aku msih muda,malh x mngerti ntuk mnggalas tngunjwb sebgai seorg istri..
tmbhn, dengan seseorg yg belum benar2 aku ketahui,..
bgaimanakah khidupan si dia???
ckupkah 5 waktu solatnya????
tahajudkah dia???
merintihkah dia pada yang ESA di pagi yg hening??
Cintakah dia pada TUHANKU YANG MAHA ESA,??
mampukah dia mnjadi seorg suami yg mampu mmbimbing driku????
  
sungguh aku bnar2 mragui,ragu tambahan tdk cukup mngenali......
namun apakan daya,...
kata putus  di tangan bondaku,

aku bekukan diri tanda protesku,.......
biarlah...
biar Allah yg  tentukan apa yg trbaik untukku..
aku pernah impikan seorg lelaki beragama..yg sntiasa akn mngingatkn aku tntg CINTA padaNYA yg lbih Agung...aku impikan jua dia mampu memimpin solatku,memimpin bacaanku,..memimpin sgalanya,mnjadi nakhoda pling berwibawa,untuk bersma harungi smudera khidupanku....
serta brkgsi sgalanya suka,duka,tawa ria...
namun apakah ini mampu ku realisasikan??? 

pesanan demi pesanan,aku biarkan dgn bisuan suara.....
yg pasti pesanan yg menyuruh aku trima dia dgan hati trbuka....
trima dia seadanya...
hati masih mrintih....YA ALLAH...Kuatkan aku....
namun tiada yg mngerti...tiada yg memahami... 
perlukah aku pasrah ????
perlukah aku mengalah???
perlukah aku bkorban???? 

Ingin sekali kulontarkan suara...
namun,tkut  skali jika ader yg trkilan kcewa.....
tkut ader yg makan hati,trase....
tapi... 
aku bnar2 takut jua untuk mnerima...
tkut trsilap memilih teman  hidup yg tidak mampu membawaku ke syurga......

............................................................................................................ 


Alhmdulillah...habis paper statistik tdi,trus trfikir untuk create yg bru...maaf jika ader yg trnanti2...(^_^)..sye cma org2 biasa shja..karya sye juga adlh biasa2 shja..karya sye tidak sehebat mana,jika dbndingkan org2 yg lebih hbat dluar sana.. saya banyak  blajar dari khidupan org dskeliling saya,tambahan manusia trdekat dengan saya..mama dan abah,adik2 dan sahabat2 yang sntiasa mnjadi cermin untuk diri ini...ini adalah stu prkgsian "sbuah khidupan"  yg sya cuba adaptasikan dari orang2 sekeliling saya....Hidup ini mesti diteruskan, tidak semua yang kita inginkan pasti menjadi milik kita... Ada masanya kita harus belajar untk trima  kenyataan bahawa ada waktunya..., sesuatu benda atau perkara itu bukan tercipta untuk kita.
Mungkin juga, sesuatu yang kita rasakan baik itu, sebenarnya buruk bagi kita dan sesungguhnya, hanya Allah jualah yang Maha Mengetahui. Bersyukur dengan apa yang ada adalah penyelesaian yang terbaik agar jiwa ini menjadi lebih tenang serta tidak gelisah.percayalah ALLAH mengetahui apa yg terbaik untuk hambanya...


                                   

                                             "Hidup ini adalah satu pngembaraan"

Ibarat kita memandu sebuah kereta. Sebelum memulakan perjalanan, kita harus merancang dengan baik, memastikan keadaan kereta kita dalam keadaan yang baik dan selamat. Namun ada masanya, tidak semua yang kita rancang, akan menjadi kenyataan.... Ada masanya, jalan yang kita lalui tidak disangka-sangka terjadi kemalangan lalu mengakibatkan lalulintas menjadi sesak.... Kita tersepit ditengah-tengah jalan....  Ada masanya kita terlepas susur keluar lalu sesat entah ke mana-mana.... Yang dekat menjadi jauh.... Duit minyak dan duit tol berlipat kali ganda perlu dibayar... Ada masanya juga kita tiba di suatu persimpangan yang asing bagi kita dan kita terpaksa membuat pilihan dengan kadar yang segera samada untuk ke kanan atau ke kiri. ...Ader masanya juga kereta kita dilanggar oleh kereta lain yang tidak bertanggungjawab... Kita cuma mampu berputih mata tidak dapat berbuat apa-apa... Naauzubillah.. 
Hidup ini tidak pernah lepas dari cubaan dan ujian... Maka sebab itulah juga, rukun iman yang ke enam, mewajibkan kita sebagai umat Islam agar yakin dan percaya dengan sepenuh hati kita kepada qada' dan qadar Allah....... Kita hanya merancang namun Allah jualah penentu segalanya.... Bismillahitawakkaltualallah.. Harus diingatkan juga, fail to plan is plan to fail....
  
meskipun, kita tahu  apa yang berlaku, hanya berlaku dengan izin Allah, itu tidak semestinya menjadi alasan kepada kita agar berhenti berusaha dan cukup sekadar memeluk tubuh....
Sesungguhnya, ini adalah konsep tawakal yang bercanggah dalam Islam. Islam menyuruh umatnya berusaha, kemudian barulah bertawakal kepada Allah, itu barulah masa yang tepat untuk kita serahkan segalanya kepada qada' dan qadar Allah..
Sebagai umat Islam juga, kita harus yakin serts harus percaya, doa adalah senjata utama kita.... Berdoalah dan mohonlah kepada Allah dengan hati yang penuh yakin kepada kekuasaan dan keagungan Allah....Berdoalah agar segala usaha kita membuahkan hasil yang positif dan bertawakkallah... 
Serahkan segalanya kepada Allah, tidak kira apa yang terjadi, pasrah dan redhalah dengan apa yang terjadi.....
Semoga kita menjadi hamba Allah yang tekun melaksanakan suruhan Allah, bersungguh-sungguh menjauhi larangan-Nya....
Semoga kita menjadi hamba Allah yang berusaha untuk mencapai redha Allah dan gigih mencapai impian, selari dengan saranan agama kita. Berdoalah dengan hati yang penuh yakin dan gantunglah harapan hanya kepada Allah. Tawakkallah........ sememgnyer,sabar dan redha bukan suatu yang mudah untuk dilakukan, namun hati-hati yang mengtauhidkan Allah dan berpegang teguh kepada rukun iman dan rukun Islam insyaAllah pasti mampu memilikinya. InsyaAllah..(^ _ ^)





   






  


  




  

No comments:

Post a Comment