Monday, 10 September 2012

"ღ¸.•´¯)♥-ReLEks jAngaN mARaH-MarAH-ღ¸.•´¯)♥




"CHANGE FOR THE BETTER"








                                           

Sememangnya Allah perancang Yang Maha Hebat.....yer,..paling HEBAT....
setiap apa yang dikurniakan samada nikmat dan musibah itu semua rezeki kita untuk merasanya...So,yg pnting jangan pernah mengeluh dan merungut, itu pesan (MR.SENTLE) bila sue mengadu denganNYA...pasti dia akan merasionalkan balik apa yang sue fikir, dan setiap kata-kata darinya, buat sue rasa malu dan rendah diri,....
kenapa sue susah nak nampak hikmah disebaliknya masalah yang datang.....mungkin iman masih lemah dan masih ada hijab dengan Allah....sebab itu barangkali.....

terkadang ingin marah dengan apa yang terjadi..marah kepada manusia yang mendatangkan masalah ...tapi malam tadi try flashback kmbali dan  renungkan balik..bila saat orang semua lena...mata ni masih belum mampu nak ditutup...fikiran masih ligat berfikir.... ,
aishhhhhh,perlu ke rasa marah nie???..
 harus marah atau tidak????
elok x perasaan nie???
x mudharat ke pada orang lain????

..itu yang berlegar2 di minda...syukur ALlah melintaskan perasaan sbegini dalam fikiran...lalu..ku coretkan disini, agar menjadi panduan diri dan semua yang sudi membaca......,,

kemarahan kita kepada seseorang akan memudaratkan kita sendiri lebih daripada orang yang kita marahkan...so...maafkan adalah lebih baik,walaupun perkara yg dilakukan, memang tidak boleh diterima akal.....huh,..tambah2  jenis  orang yang sket2 nak marah..

kemarahan itukan asalnya dari syaitan, dan syaitan berasal daripada api...
api itu panas dan membakar...bahangnya akan menyebabkan pertimbangan hati, akal, dan perasaan tidak seimbang..malah, akan ada kesan biologi yg -ve bila kita marah...sebabnya,

 Imam Ghazali berkata " apabila seseorang itu marah, pandanglag bertapa hodohnya wajahmu dicermin"..

tapi...siapa kat sini yang tidak pernah marah...?? marah itu sebahagian daripada sifat tabii manusia...tanpa marah, manusia bukan manusia lagi....so..marah itu pun satu anugerah. dengan adanya sifat marah, timbullah semangat nak mempertahankan keluarga, dan paling penting agama...senang cakap, marah itu ada yang terpuji, ada yang keji...marah yang terpuji bila sesuai dengan tempat dan keadaanya...

bila agama dikeji, kita mesti marah..kalau kita tak marah, Allah yang akan marah kita..betul tak???.. sebaliknya, bila diri kita sendiri yang dikeji,, dianjurkan supaya bersabar. ini soal peribadi. memaafkan lebih utama. ..

ingat..bila kita dikeji...telitilah...muhasabahlah...apakah kejian itu sesuatu yang benar dan tepat?? jika benar dan tepat, kejian itu mesti diliihat sebagai 'teguran' daripada ALlah melalui lidah manusia...tapi...kalau tidak benar, apa yang hendak dirisaukan...?? bukan manusia yang menentukan mudarat dan dosa.. biarkan ia berlalu, jangan sesekali takut kepada orang yang mencerca...dan itu bukanlah bermakna kita jumud hingga orang boleh lakukan apa sahaja sewenang-wenangnya..

bagi sue pling pnting,,trutama pda yang suka marah2 nie,..,,

.jadikan marah itu sebagai pekerja dan diri sendiri sebagai majikan..biarlah marah yang bekerja untuk kita, bukan kita yang bekerja untuk marah..btul x??????^__^


so,everthing happen.....tuluskan marahmu hanya kerana Allah semata-mata..kemudian, luruskan marah itu pada jalan yang di-benarkanNya sahaja...kemudian, uruslah marahmu mengikut kadar dan batasnya.....

p/s : kadang-kadang kita tidak terfikir...berapa banyak perkara yang kita sangka buruk, akhirnya memberikan kebaikan kepada kita... dan berapa banyak pula perkara yang kita sangka baik tapi pada asalnya membawa keburukan......^__^
..................................................................................................................................

 salah satu terapi yg mama sue ajar DENGAR nie......




so camner kengkawan????
blh hilang x marah 2????....
(^-^)Alhamdulillah..... 


 moga kita sama-sama jadi manusia yg saling mlengkapi....sekian.....wslm.. 

Tuesday, 4 September 2012

"ღ¸.•´¯)♥Oppa Gangnam S.T.Y.L.Eღ¸.•´¯)♥



"CHANGE FOR THE BETTER"





 dah lmew rasanya x ber"blog"...
mlm nie,tibe2 rase nk create sumthing...^_^....


trgerak hati ntuk coretkn ketidakpuasan ati tmbh isu-isu mkin mnjdi2 nie kalangan ank2 muda...
 Ingat lagu Asereje oleh Las Ketchup? Itu dulu...
sekarang …
Oppa Gangnam Style!

apa pndapat korang tentang "Gangnam S.T.Y.L.E"??? hebat ke???
"Oppa Gangnam style"hit n tip top song kalangan ank2 muda masa kini.. ,..
Terbaik ke???terhebat ke???...smpai viewers smpai 90 juta...ape yg hebat sngt?????



saya sendiri tidak tahu apa mksud dsebalik nama trsebut....tapi apa yg saya tahu,umat islam sendiri ada mnontonnya....saya tertanya2,kenapa  benda2 MELALAIKAN sebegitu prlu mnjadi tontonan kita sbagai umat islam??? serta taksub dengan  rentak2 tarian sbegitu??

Tahukah anda???

Hiburan yang melalaikan hukumnya haram bagi seseorang Muslim.... tambahan,menyanyikan lagu yang berunsurkan Kristian seperti Father dan Jesus.
 Allah SWT berfirman dalam surah Luqman ayat 6 yang bermaksud:

  "Dan ada antara manusia: Orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita dan perkara hiburan yang melalaikan; yang mengakibatkan boleh menyesatkan (dirinya dan orang ramai) daripada agama Allah SWT dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan agama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang yang akan beroleh azab yang menghinakan." 


....dmana hadith RasuluAllah  jua ada mengatakan... 



                                        :عن أبي سعيد الخدري قال ، قال رسول الله صلى الله عليه وسل
  لتتبعن سنن الذين من قبلكم شبرا بشبر وذراعا بذراع حتى لو دخلوا في حجر ضب لاتبعتموهم ،                           قلنا : يا رسول الله ، اليهود والنصارى؟ قال : فمن



Daripada Abu Sa’id al Khudri RA, beliau berkata : Rasulullah SAW pernah bersabda : “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya : “Wahai Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan?” Nabi SAW menjawab : “Siapa lagi kalau bukan mereka?” 
(Riwayat Muslim)

Daripada hadis ini, Rasulullah SAW memberitahu bahawa di akhir zaman nanti, umat Islam akan mengikut jejak langkah, cara hidup, perundangan dan sebagainya daripada Yahudi dan Nasrani...
 
Sehinggalah apabila orang Yahudi dan Nasrani memasuki lubang biawak yang sempit dan kotor pun akan diikuti oleh orang Islam di akhir zaman...
 
Ini disebabkan mereka menafikan al Quran, sebagai perundangan di dalam sesebuah negara.,..
 
 
so,..tepuk dada,tnyer iman k....skadar brkgsi^__^... 







Thursday, 19 July 2012

"ღ¸.•´¯)♥RaMaDHaN PerTamA DalaM HiDupღ¸.•´¯)♥

"CHANGE FOR THE BETTER"



 



 Setiap orang yang mengaku beriman dengan kebesaran Allah pasti akan bergembira apabila tiba bulan Ramadhan Al Mubarak di setiap tahun.,...btul x????
sebab ape???sebab,bulan Ramadhan satu-satunya bulan yang penuh dengan rahmat dan keberkatan yang tidak terdapat di dalam bulan-bulan yang lain..,  sebab itu, Rasulullah s.a.w. menjelaskan Ramadhan adalah penghulu kepada sebelas bulan yang lain....

Hanya orang yang kenal kelebihan Ramadhan sahaja yang akan bersedia bila menjelangnya bulan yang mulia ini. Betapa besarnya fadilat bulan Ramadhan ini dapat kita fahami dari hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim yang bererti:

"Apabila masuk bulan Ramadhan maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka serta diikat semua iblis dan syaitan"...

Oleh kerana itu apabila seorang melangkah masuk ke bulan Ramadhan bererti mereka memasuki gerbang pertapaan yang penuh dengan ujian dan latihan.... Kerana itu sudah sewajarnyalah kita membuat persiapan yang perlu dari segi rohani dan jasmani.....




Sebut pasal bulan ramadhan nie,yes,yes,...Puasa datang lagi....kali ini,mudah2han aku dapat mlakukan transformasi yang lebih baik dari tahun-tahun yang telah berlalu....*knangan zaman kanak2 dlu brlegar*sooooo.aku createlar.....

Kecil2 dulu...umur 6 tahun.... abah dah latih diri aku untuk berpuasa..
paling liat skali,nak bangun masa sahur... (aduhhhh malasnye....)
sebelum tidur...aku akan bgitahu abah:
(Abah,kejut lewat sikit esok yer..kakak nak tidur lebih sket...,abah kejut adik dulu yer..)(^_^).... abah mngangguk dan trsenyum...

tapi bila liat sangat nak bangun....hehe...
mama yang akan bertindak,(amik air renjis2 kat muka),x sempat abah brtindak....huhu...
bngunla aku dengan gaya protes,sbb ganggu tidurku......makan nasi smbil pjam mata...(>_<)...sampai,tulang ikan trcekik sama..uhuk2..(knangan2)lpas 2 x pjam da mtew...tkut trcekik lgi....

ader lagi,...(bace smpai ending lar)....( '_ ',)

abah akan cakap:
(sape2 anak abah yang puasa penuh dalam sehari abah bagi 50sen,cuba kira klau 50sen darab 30 hari????...)aku xcted sngt2....huhu...mula lar brangan2...fuhh dapat duit raya bnyak dengan abah tahun nie...yeahhhh... ..aku pun,puasalar..tapi....

hari prtama puasa:

jam 12tghari :
(mama,kakak x larat lar...nak bukak pose lar...  
 mama bgi respon....erm,malu sikit kat angah,dia blh je bertahan...)aku  brpaling             tengok angah(adikku)....muke snyum2 je..suke  la 2,mama puji dia...erm,,,(x kira2,lapar sngat2),,,berbuka jgak akhirnya....

hari kedua puasa:

jam 4ptg :
 datang adikku yang ketiga,brumur 4 tahun:(tatak, air press oyen mama buat sedappp)...glup2...mampu bertahan lagi,30 minit lepas 2,dia datang lagi,(tatak,nak ongsi ngan cik x,biskut meyi mama buat nie????sedaappppp) 
aishhhh,x blh jadi bdak nie....last2,x trtahan sngat2(aku pun,aa'aaaa mintak sikit)tbe2,si adik nie brsuara(mama,tatak x poceeee,eiiiii x malu kat angah) trsedak aku dbuatnye....budak nie memg nak kena....sengaje je die.....haha...(kenangan)


hari ketiga puasa:

jam 6ptg : 

Aduh,lapar nie.....macam mana nie,???x kira lar,nak makan jgak....(nyum3)
tbe2:kakak x puasa ke???
aduhhhhhh,kantoiii dgn abah...
sbagai denda hari ketiga masih curi2 puasa,,,aku x dapat makan berbuka dengan mama,abah n adikku,(angah),malunyer kat adik.......malam 2,merajuk dengan mama n abah,sbb aku x dapat makan lauk sedap2 yang mama masak.....
abah cakap:(2 pengajaran untuk kakak,..esok berbukala awal lagi,n abah akan potong duit rayer kakak)..huk2....mnangis lagi,merajuk dgan abah...

hari keempat puasa:

sdapnyer lauk mama masak.......tp,abah ckp smalam,...abah x kan bagi brbuka dgn org2 yang puasa kalau x puasa...erm,x pe la.....CUBA.....

tepat2 waktu berbuka:allahuakbaruallahuakbar.......
hah,air2......... alhamdulillah....(mama,nak air lagi,nak air lagi...)last2, perut buncit dgan air je...makanan x trsentuh lagi..
angah bersuara:(mama,abah,kakak hebatla hari nie)
aku jawab,hari2 memang kakak hebat....
angah brsuara lagi(x,hari kakak nampak lagi hebat)
aku tnyer nape plak????
angah cakap,(sebab kakak dapat puasa penuh hari nie,tapi angah hebat lagi dari kakak,sebab angh x pernah tinggal puasa..).....*_* 


start dari situ,aku memang x tinggal puasa,sbb malu dgan adik...n mama cakap,kakak yang baik selalu tunjjukkan contoh yang trbaik untuk adik2...(^_^)
smpai skrang masih trgiang2 bicara motivasi mama....2 yg create nie....hehe...

to mama n abah....i love u all so much...
  .......u are my evrthing..............



...................................................................................................................................................................




Rasulullah s.a.w. menggembirakan para sahabatnya dengan sabda baginda:

Ertinya: Sesungguhnya akan datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, Allah mewajibkan kamu berpuasa di dalamnya. Pada bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, dikunci semua pintu neraka, dibelenggu semua syaitan. Di malamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang tidak memperolehi kebajikan pada malam itu berertilah diharamkan baginya segala kebaikan untuk dirinya.






Wednesday, 18 July 2012

"ღ¸.•´¯)♥ PAsRAh taNPa UsAHa??ღ¸.•´¯)♥





"CHANGE FOR THE BETTER"




Ya allah...
Aku x kuat....
Aku x mampu untuk mnerima semua ini..
kuatkan hatiku...
pimpinkanlah tanganku..
tuntunlah langkahku..,
Untuk menerima sgala takdirMu...
Bantulah diriku....
sungguh... 
diri ini amat memerluMU...
YA RABB,
tunjukkan daku jalan trbaik....
berikanlah penyelesaian trbaek untuk hmbaMU,
Hanya padamu tempat  brsimpuh ntuk mngadu..... 



aku hanya mampu mrintih,hatiku sakit skali..mnjerit brkali2,minta dilpaskn dri belenggu yg mnguasai..
Tahun ini,aku bakal menamatkan zaman bujangku...
mimpikah aku????hati mmberontak...
aku msih muda,malh x mngerti ntuk mnggalas tngunjwb sebgai seorg istri..
tmbhn, dengan seseorg yg belum benar2 aku ketahui,..
bgaimanakah khidupan si dia???
ckupkah 5 waktu solatnya????
tahajudkah dia???
merintihkah dia pada yang ESA di pagi yg hening??
Cintakah dia pada TUHANKU YANG MAHA ESA,??
mampukah dia mnjadi seorg suami yg mampu mmbimbing driku????
  
sungguh aku bnar2 mragui,ragu tambahan tdk cukup mngenali......
namun apakan daya,...
kata putus  di tangan bondaku,

aku bekukan diri tanda protesku,.......
biarlah...
biar Allah yg  tentukan apa yg trbaik untukku..
aku pernah impikan seorg lelaki beragama..yg sntiasa akn mngingatkn aku tntg CINTA padaNYA yg lbih Agung...aku impikan jua dia mampu memimpin solatku,memimpin bacaanku,..memimpin sgalanya,mnjadi nakhoda pling berwibawa,untuk bersma harungi smudera khidupanku....
serta brkgsi sgalanya suka,duka,tawa ria...
namun apakah ini mampu ku realisasikan??? 

pesanan demi pesanan,aku biarkan dgn bisuan suara.....
yg pasti pesanan yg menyuruh aku trima dia dgan hati trbuka....
trima dia seadanya...
hati masih mrintih....YA ALLAH...Kuatkan aku....
namun tiada yg mngerti...tiada yg memahami... 
perlukah aku pasrah ????
perlukah aku mengalah???
perlukah aku bkorban???? 

Ingin sekali kulontarkan suara...
namun,tkut  skali jika ader yg trkilan kcewa.....
tkut ader yg makan hati,trase....
tapi... 
aku bnar2 takut jua untuk mnerima...
tkut trsilap memilih teman  hidup yg tidak mampu membawaku ke syurga......

............................................................................................................ 


Alhmdulillah...habis paper statistik tdi,trus trfikir untuk create yg bru...maaf jika ader yg trnanti2...(^_^)..sye cma org2 biasa shja..karya sye juga adlh biasa2 shja..karya sye tidak sehebat mana,jika dbndingkan org2 yg lebih hbat dluar sana.. saya banyak  blajar dari khidupan org dskeliling saya,tambahan manusia trdekat dengan saya..mama dan abah,adik2 dan sahabat2 yang sntiasa mnjadi cermin untuk diri ini...ini adalah stu prkgsian "sbuah khidupan"  yg sya cuba adaptasikan dari orang2 sekeliling saya....Hidup ini mesti diteruskan, tidak semua yang kita inginkan pasti menjadi milik kita... Ada masanya kita harus belajar untk trima  kenyataan bahawa ada waktunya..., sesuatu benda atau perkara itu bukan tercipta untuk kita.
Mungkin juga, sesuatu yang kita rasakan baik itu, sebenarnya buruk bagi kita dan sesungguhnya, hanya Allah jualah yang Maha Mengetahui. Bersyukur dengan apa yang ada adalah penyelesaian yang terbaik agar jiwa ini menjadi lebih tenang serta tidak gelisah.percayalah ALLAH mengetahui apa yg terbaik untuk hambanya...


                                   

                                             "Hidup ini adalah satu pngembaraan"

Ibarat kita memandu sebuah kereta. Sebelum memulakan perjalanan, kita harus merancang dengan baik, memastikan keadaan kereta kita dalam keadaan yang baik dan selamat. Namun ada masanya, tidak semua yang kita rancang, akan menjadi kenyataan.... Ada masanya, jalan yang kita lalui tidak disangka-sangka terjadi kemalangan lalu mengakibatkan lalulintas menjadi sesak.... Kita tersepit ditengah-tengah jalan....  Ada masanya kita terlepas susur keluar lalu sesat entah ke mana-mana.... Yang dekat menjadi jauh.... Duit minyak dan duit tol berlipat kali ganda perlu dibayar... Ada masanya juga kita tiba di suatu persimpangan yang asing bagi kita dan kita terpaksa membuat pilihan dengan kadar yang segera samada untuk ke kanan atau ke kiri. ...Ader masanya juga kereta kita dilanggar oleh kereta lain yang tidak bertanggungjawab... Kita cuma mampu berputih mata tidak dapat berbuat apa-apa... Naauzubillah.. 
Hidup ini tidak pernah lepas dari cubaan dan ujian... Maka sebab itulah juga, rukun iman yang ke enam, mewajibkan kita sebagai umat Islam agar yakin dan percaya dengan sepenuh hati kita kepada qada' dan qadar Allah....... Kita hanya merancang namun Allah jualah penentu segalanya.... Bismillahitawakkaltualallah.. Harus diingatkan juga, fail to plan is plan to fail....
  
meskipun, kita tahu  apa yang berlaku, hanya berlaku dengan izin Allah, itu tidak semestinya menjadi alasan kepada kita agar berhenti berusaha dan cukup sekadar memeluk tubuh....
Sesungguhnya, ini adalah konsep tawakal yang bercanggah dalam Islam. Islam menyuruh umatnya berusaha, kemudian barulah bertawakal kepada Allah, itu barulah masa yang tepat untuk kita serahkan segalanya kepada qada' dan qadar Allah..
Sebagai umat Islam juga, kita harus yakin serts harus percaya, doa adalah senjata utama kita.... Berdoalah dan mohonlah kepada Allah dengan hati yang penuh yakin kepada kekuasaan dan keagungan Allah....Berdoalah agar segala usaha kita membuahkan hasil yang positif dan bertawakkallah... 
Serahkan segalanya kepada Allah, tidak kira apa yang terjadi, pasrah dan redhalah dengan apa yang terjadi.....
Semoga kita menjadi hamba Allah yang tekun melaksanakan suruhan Allah, bersungguh-sungguh menjauhi larangan-Nya....
Semoga kita menjadi hamba Allah yang berusaha untuk mencapai redha Allah dan gigih mencapai impian, selari dengan saranan agama kita. Berdoalah dengan hati yang penuh yakin dan gantunglah harapan hanya kepada Allah. Tawakkallah........ sememgnyer,sabar dan redha bukan suatu yang mudah untuk dilakukan, namun hati-hati yang mengtauhidkan Allah dan berpegang teguh kepada rukun iman dan rukun Islam insyaAllah pasti mampu memilikinya. InsyaAllah..(^ _ ^)





   






  


  




  

Wednesday, 4 July 2012

"ღ¸.•´¯)♥NikmAt Yg SeRingKaLi kitA AlpAღ¸.•´¯)♥


'Hari ini, perjalanan hidupku bergerak seperti biasa ,bangun , solat subuh, bersiap dan bergerak ke bilik kuliah... Lewat petang baru sampai ke rumah....Malam plak,lps mnunaikn kwajipanku,study,study,study...n then,endingnyer....zzzzzzzzz....ni sbb smata2 nk jdi "TIP TOP STUDENT"...Study smpai esok pom x per,asl dpt cpai aper yg dkhndaki...
Yer, itulah kehidupanku seharian....  Hujung minggu,buat kerja sambilan pula, berniaga kcil-kcilan.... Cita-citaku tinggi menggunung,kalau blh harta 2 nk banyak,.. sbb nk hidup senang di kemudian hari... Bukannya sekarang hidupku susah, entahla... , memang itu lumrah sikap seorang manusia, sentiasa tamak dan tidak pernah puas,dgn aper yg ade... Rutin harianku ini bergerak dari hari ke hari, minggu brsua minggu , bulan brtemu bulan...,dan masa trus brlalu mninggalkn detik2 yg pnah dilalui..... 
Inilah kisah hidup seorang manusia, saya percaya, mgkin jalan-jalan ceritanya tidak sama dgn kbnyakn mnusia.., pasti ader berbeza, tetapi itulah rutin kehidupan yang tidak pernah berubah dari hari ke hari, pasti sama bagi sebahagian daripada kita.  Jadi apa yang membezakan kita dari yang lain?

Persoalan itu yang akan cuba dirungkai dengan melihat konsep disebalik  satu perkataan iaitu 'nikmat'. Ya, nikmat, itulah perkataannya. Pernah x kita terfikir, bahawa apa yang berlaku dalam kehidupan kita adalah satu nikmat?  Pernah x kita duduk dan merenung berapa banyak nikmat yang Allah swt telah berikan kepada kita ???
Musibah 2 adkh satu nikmat ? Untuk menjawab persoalan ini,perlu ada satu refleksi pada diri kita.... , iaitu, adakah kita mengetahui apa yang terbaik untuk kehidupan kita? Yer, mungkin kita anggap  musibah  2 sebagai suatu bala, bencana,malapetaka n etc... tapi, mungkin juga sebenarnya suatu rahmat yang  Allah swt hendak berikan kepada kita....WHY NOT????
Cntohnyer.., sakit  2 datang pada seseorang yang x pernah solat, lalu,pada ketika itu, barulah dia mula mengingati yang Maha Esa, dan  berubah ke arh lbih baik...., dari leka kepada menjadi  taat kepada Allah swt setelah mnyembuhkn pnyakitnyer... Maka, yg awalnya dianggap satu musibah berubah menjadi  satu pemberian(kurniaan) yang tidak terperi nilainya......
Oleh sbb itulah... setiap detik yang kita lalui,x kiralah baik atau buruk, perlulah lahir rasa bersyukur dengan sentiasa merendah diri dan berusaha sebaik mungkin untuk taat  pada yang Maha Esa.  Janganlah mudh  berputus asa dengan rahmat yang Allah swt berikan dan jangan sesekali menganggap sesuatu keburukan atau kecacatan itu sebagai sesuatu yang tidak sempurna....yg pasti prcayalah,ape yg diuji 2,tnda ALLAH mngasihi kita sbgai hamba dan Allah mnginginkn kita sntiasa dkt padaNYA....memujuk,mrayu,mnangis dan meminta padanya...bkn pada kekasih yg HARAM hukumnya..itu adalah kekasih plastik smata2.... Pasti dan yakinlah bahawa setiap perkara itu ada hikmah dan kelebihannya yang kita sebagai manusia biasa memang tidak pernah akan mampu untuk berfikir akan  kebaikannya.......


 Oleh itu,sentiasalah perhati mereka yang berada di bawah kita, maka pasti akan lahir rasa syukur. Kalau tiada makan hari ini,x mngapa.... ramai lagi di luar sana, berhari-hari tiada makan dan minum,rasa  demam, pening kepala, ramai lagi yang menderita sakit yang teruk dan berterusan sakitnya......
Jika kita perhati dan mengkaji nikmat ini kesemuanya, pasti tidak mampu untuk kita berfikir, kerana terlalu banyak nikmat yang Allah swt berikan dalam kehidupan kita sehari-hari. Akhirnya, jalan yang terbaik adalah kembali  berserah pada Allah swt, atas segala apa yang berlaku dalam hidup kita, moga-moga kita sentiasa dipimpin oleh Allah swt dalam meniti arus kehidupan di dunia yang sementara ini..............
                               ALLAH TAHU APA YANG TERBAIK UNTUK HAMBANYA(' _ ^ )

Monday, 2 July 2012

"ღ¸.•´¯)♥sOlAt (KusyUK) bNTeng kMaksiATaNღ¸.•´¯)♥






Solat memang solat…tetapi kenapa ianya masih tidak mampu menghalang dari berbuat dosa?? Bukan salah solat... tapi mungkin salah cara kita dalam bersolat.....
          
 


Solat merupakan batu asas bagi agama. Bahkan dalam Islam, diserlahkan kekuatan solat itu sehingga ianya diisytihar sebagai benteng kukuh yang mampu mencegah kita daripada perbuatan maksiat..yer,prbuatn yg mampu mnjrumuskn ita klembah kehinaan..
Seperti yg kita mklum,solat adalah satu komunikasi yang sangat baik antara Allah dan manusia. Ia menjadi sebahagian pengikat antara hamba dan makhluk. Bahkan dalam setiap urusan disuruh untuk kita berurusan dahulu dengan Allah, kemudian barulah dengan manusia yang lain. Sekiranya penghubung komunikasi tersebut hanya sekadar acuh tak acuh, mana mungkin perisai kemungkaran itu boleh trlaksana??
Sebab itu Nabi Muhammad SAW dalam setiap urusan kehidupan akhirat malah urusan dunia sentiasa menyuruh umatnya mendahului dengan solat dua rakaat....
Setiap perbuatan menggambarkan bahawa proses mengingati Allah itu adalah sebahagian dari kekuatan pengawalan nafsu dari terus melakukan perbuatan mungkar. 
Jelas disini, bukti menunjukkan bahawa solatlah sebahagian dari cara yang paling berkesan dalam menghubungkan hati manusia untuk mengingati Allah SWT. Ini bersesuaian dengan firman Allah SWT yang bermaksud :
” Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan aku, oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah solat untuk mengingati daku.” (Surah Toha : 14)



Malah setiap kali menghadapi ujian, cabaran mahupun kesulitan dalam hidup Baginda sepanjang menyebarkan ajaran Islam, Baginda akan mengambil waktu untuk melakukan solat terlebih dahulu memohon petunjuk daripada Allah SWT dan memohon ketenangan jiwa untuk melaksanakan misi Islam. Ini bersesuaian dengan firman Allah yang bermaksud :
“Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada ALLAh) dengan sabar dan solat. Sungguh, ALLAh beserta dengan orang-orang yang sabar.” (al-Baqarah : 153)

“Sesungguhnya manusia itu dijadikan (bersifat) mengeluh apabila kesusahan menimpa dia dan kikir apabila keuntungan mengenai dia, kecuali orang-orang yang solat, yang berkekalan atas solat mereka.”(Al-Ma’arij:19-23)

Benarlah firman Allah di dalam Surah al-Mukminun ayat pertama dan kedua, “Sesungguhnya berjayalah orang mukmin, iaitu mereka pada solat yang khusyu’ pada solat mereka”. Makin erat hubungan hati manusia dengan pencipta makin berjayalah seseorang itu di dunia dan di akhirat

 Justeru, ketepatan amalan solat berdasarkan hadis-hadis yang sahih mengikut tatacara yang tepat dengan sifat solat Nabi perlu dipelajari. Agar solat kita tidak ditolak oleh Allah hanya kerana kejahilan kita memahami sunnah. Dalam masa yang sama, benteng untuk mencegah kemungkaran bukan sekadar pergerakan anggota zahir badan semata-mata. Namun ianya juga berkait rapat dengan hubungan hati. Solat adalah ikatan batin antara manusia dengan Allah. Andai manusia cukup beradab sopan dengan Allah bermula dari saat takbir hingga salam. Mengapakah latihan sebanyak 5 kali sehari itu tidak boleh membentuk jiwa yang beradab sopan dengan Allah sepanjang kehidupan kita???????. 
Janganlah apabila kita melakukan maksiat, maka kita menyalahkan solat kerana ianya tidak mempu menjadi benteng. Tetapi periksalah keadaan solat kita.



  
 Adakah ianya benar-benar solat yang dikehendaki oleh Allah SWT???atau solat skadr untuk mmnuhi syarat shja??tepuk dada tnya iman...